Povodom 100 godina od rođenja Branka Filipovića Fila, večeras je u Galeriji Crnogorske akademije nauka i umjetnosti otvorena retrospektivna izložba njegovih radova iz crnogorskih kolekcija pod nazivom Snaga slike.
O stvaralaštvu Branka Filipovića Fila govorila je autorka postavke Milica Bezmarević, istoričarka umjetnosti, koja je, između ostalog, rekla: „Jedan od prvih protagonista beogradskog i jugoslovenoskog enformela bio je i Branko Filipović Filo, koji se, na temeljima sopstvenog slikarskog senzibiliteta, odgojenog i profilisanog pod utiskom školovanja kod dva slikara – Mila Milunovića i Petra Lubarde, znatno prije datumskih odrednica nastanka enformela na jugoslovenskoj sceni, bavio ispitivanjem materije, njenim postulatima, formalnim i semantičkim sadržajima. Suštinski, on je zapravo više intuitivno i izolovano sam tragao po polju slike, gradeći svoje snažno i autonomno slikarstvo sa osobinama enformela, koje će se, u svom daljem umjetničkom rastu i sazrijevanju, razvijati ka asocijativnom i apstraktnom pejzažu, upravo na temelju sinteze svojih prethodnih tematskih memorija i apsolutne radikalizacije svog sopstvenog slikarskog postupka.
Već šezdesetih godina, jugoslovenski enformel počinje da ustupa mjesto novim umjetničkim tendencijama, tokom kojih će i Filo razvijati svoje slikarstvo u jednom novom pravcu tumačenja apstraktne umjetnosti, kojem će ostati blizak i tokom sedamdesetih i osamdesetih godina. U tom nastupajućem periodu, on će razvijati hromatske i kolorističke vrijednosti slike, koje će ga približiti estetici apstraktnog ekspresionizma, prepoznatoj u snažnoj, ekspresivnoj, slobodno nadahnutoj gestualnosti, koja emanira jednu, takoreći, vanvremensku, univerzalnu, vitalističku energiju, toliko upečatljivu za ovu fazu Filovog slikarstva. U ovim ciklusima velikih formata, snagom i žustrinom poteza gotovo sve će počivati na impulsu, instinktu, trenutku ekspanzije ili ushićenja. Snažnim, rezonantnim kolorističkim partijama, direktnim, impulsivnim nanosima boje, slika postaje oslobođena svake referencijalnosti, aluzivnosti i simboličke naracije. Njegovo slikarstvo nikada ne odjekuje turobnim i bremenitim ehom prošlosti, već evocira vitalističke vizije i polet budućnosti. Sve one kategorije spontanosti, improvizacije, odvažnosti i egzaltacije, vezane za apstraktni ekspresionizam, nigdje u crnogorskoj umjetnosti neće doći do takvog izražaja”.
Izložbu je otvorio akademik Pavle Goranović, sekretar Odjeljenja umjetnosti CANU: „ Izložba koju večeras otvaramo, povodom stogodišnjice rođenja Branka Filipovića Fila, predstavlja istinski trijumf jednog istrajnog nadahnuća i rijetkog posvećeništva. Posebno je zadovoljstvo što to činimo u Galeriji CANU, čiji je Filo bio ugledni član od 1991. godine.
Riječ je o umjetniku koji je dodijelio nove dimenzije crnogorskoj umjetnosti, uvećao njene horizonte, dao im neprolaznu magiju. I što je najvažnije – približio nam je kamen i more, zemlju i nebo, kao što je sjedinio mnoga vremena. Tom slikarskom čudu se vraćamo ne samo zbog ovog povoda i ponovnog iskazivanja poštovanja prema djelu koje očito nadilazi svoje doba, nego i zato što je Filo otvorio te horizonte generacijama umjetnika, ostavljajući postojanost kojom je plijenio i čvrstinu stava kojim se nije razmetao.
Ako bi se u jednoj riječi moglo opisati njegovo umjetničko trajanje, ta riječ bi glasila: sloboda! Sloboda izraza i traganja, otvoreni predjeli i univerzumi kojima je stremio. Njega nije zanimao pravac, koliko duh; nije ga zanimala ni forma, koliko ideja. Filova slikarska snaga i samosvijest potiču iz slobode koju je vrijedilo osvojiti, do koje je trebalo dospjeti. Ovdje stanuju izvori njegove neobične vitalnosti i intuicije. Sloboda je u izboru, u pokretu, u energiji. I kao u svim velikim djelima, ne radi se tu o površinama, nego o dubinama. Dok su mnogi iskušavali materijale i forme i došli do nekog koncepta, Filo je iskušavao forme i pravce i došao do sebe, do svog likovnog rukopisa”.
Likovna urednica kataloga koji prati izložbu Snaga slike je Ana Matić, grafička dizajnerka.
Izložba će za posjetioce biti otvorena 12. decembra 2024. godine – 24. januara 2025. godine, radnim danima od 09 h do 15 h, u Galeriji CANU.